Terra e Colore  laboratorio ceramico artigianale 

Tel.  393 1014272 - 391 3472761
ceramica@terraecolore.it

vieni a visitarci in via santa lucia filippini 8 - clicca qui per aprire il percorso per arrivare da noi

CONCATTEDRALE DI S. MARGHERITA

Storia
Verso la fine del XV secolo il clero ed il popolo di Montefiascone sentirono la necessità di ricostruire totalmente la chiesa contenente le reliquie di Santa Marherita, ormai inadatta ad accogliere degnamente la cattedra episcopale, voluta da Urbano V nel 1369. La solenne costruzione del Duomo di Montefiascone venne iniziata ialla fine del '400, secondo alcuni riferimenti bibliografici su progetto attribuito a Michele Sanmicheli (cosa poco probabile perchè l'architetto in quetione all'epoca era solo un bambino) con la probabile collaborazione di Antonio da Sangallo il Giovane. Il gravoso impegno della fabbrica procedette a rilento e soltanto nei primi anni del Seicento fu possibile coprire la costruzione, giunta all’altezza del tamburo, con un tetto che sostituì la cupola esterna prevista dal Sanmicheli. L’incendio che, nella notte del venerdì Santo del 1670, distrusse l’interno della chiesa ed il tetto fu l’occasione per ricominciare i lavori e così il vescovo Paluzzo Paluzzi Albertoni dette l’incarico all’architetto Carlo Fontana di realizzare la cupola prevista dal progetto del Sanmicheli, il quale, sensibile alle conquiste del barocco e attento alle esperienze del Borromini, modificò il disegno originale e realizzò una cupola più vicina alle esigenze estetiche del proprio tempo. La grande cupola, ricoperta di piombo e caratterizzata dai costoloni scanalati, venne inaugurata il 16 dicembre 1674. Le torri campanarie e la facciata, ostentatamente semplice, furono invece disegnate nel 1840 dall’architetto piacentino Paolo Gazola, incaricato dal cardinal Vincenzo Macchi di terminare l’importante edificio. Nel 1890, per volontà del vescovo Alessandro Spoglia, vennero realizzate dal pittore Luigi Fontana le decorazioni pittoriche e scultoree del Duomo.

Descrizione
La facciata concepita dal Gazola, serrata tra due campanili e sormontata da una balaustra, presenta un solenne portale neoclassico composto da un frontone triangolare sorretto da colonne ioniche, sormontato dallo stemma del cardinal Macchi. Ai lati due nicchie laterali ospitano le statue di 
San Flaviano e Santa Margherita, patroni di Montefiascone.
L’interno a pianta ottagonale con cappelle radiali e sormontato da una monumentale cupola, si presenta grandioso e armonioso. La prima cappella a destra è dedicata a S. Martino. Nel dipinto Seicentesco sovrastante l’altare, attribuito al pittore Bernardino Gagliardi, sono raffigurati 
S. Martino vescovo, S. Martino di Tours, una santa non identificata e la Vergine circondata da angeli. Ai lati le lastre tombali di Valerio Tartarino, vescovo di Alatri, originario di Montefiascone, e di monsignor Girolamo Bentivoglio, vescovo della diocesi dal 1580 al 1601. L’altare della cappella successiva, originariamente dedicato a S. Giovanni Battista, poi intitolato a S. Vincenzo nel XVIII secolo, presenta un dipinto che raffigura La Madonna con Bambino tra S. Elena imperatrice, S. Vincenzo Ferreri e altri santi. La terza cappella custodisce invece un antico Crocifisso ligneo, che, scampato miracolosamente all’incendio del 1670, divenne oggetto di particolare devozione. La grande cappella dell’altare maggiore, dedicata alla martire santa Margherita, custodisce, in una nicchia sorretta da quattro colonne, una statua marmorea della patrona. Le tele ovali ai lati sono opera del pittore Pietro Gagliardi e raffigurano S. Flaviano e S. Felicita, compatroni della città. Nella parte alta campeggia la figura di Cristo Redentore, mentre gli affreschi delle due lunette laterali del coro raffigurano le personificazioni della Fede e della Carità. Altre decorazioni pittoriche di carattere biblico ornano invece la volta. Tutti gli affreschi della cappella risalgono al 1890 e vennero realizzati, su commissione del vescovo Alessandro Spoglia, dal pittore Luigi Fontana, autore anche della decorazione pittorica e scultorea del tamburo e della cupola. Proseguendo in senso antiorario si scorge dapprima la cappella dedicata alla Madonna del Rosario, poi quella del Sacramento, impreziosita da una terracotta invetriata di scuola robbiana, opera di Benedetto Buglioni, raffigurante La Madonna in trono tra S. Benedetto e santa Bibiana. In predella cinque formelle riproducono scene ispirate alla nascita di Gesù. Ai lati della terracotta compaiono due affreschi raffiguranti L’apparizione di Gesù a Santa Margherita Alacoque sulla destra e La visione dell’angelo della Rivelazione a S. Margherita Alacoque a sinistra. L’ultima cappella, dedicata a S. Giuseppe, custodisce invece una tela raffigurante La morte del Santo, opera del pittore Mattia Alessandri. La decorazione pittorica e scultorea del tamburo consiste in alcune scene del martirio dei tre patroni della città e due avvenimenti storici accaduti durante il soggiorno di papa Urbano V a Montefiascone. Ai lati di ciascun affresco le statue dei quattro Evangelisti e degli Apostoli sono collocate in altrettante nicchie, mentre in basso al lato delle arcate delle quattro cappelle i busti dei Padri della Chiesa si alternano con statue di angeli: La Fede con la croce, La Speranza con l’ancora, La Carità con la fiaccola, La Verità con la tromba. Al di sopra dell’arcata centrale due angeli sorreggono lo stemma gentilizio del cardinale Giulio Ascanio Sforza, mentre su quella d’ingresso è collocato lo stemma di Clemente X, il papa che finanziò la costruzione della cupola, nonché gli stemmi di Leone XIII e del vescovo Gentilucci. In alto alla base di ciascun costolone le statue di otto angeli simboleggianti Le Virtù o Beatitudini introducono la decorazione della grande cupola.  

Il tesoro
Nel corso dei secoli, grazie alle donazioni ed ai testamenti, il Capitolo della Cattedrale ha accumulato un autentico tesoro composto da quadri, sculture e arredi sacri, tra cui una statua marmorea di Santa Margherita del XIII sec., attribuita ad Arnolfo di Cambio; tre busti reliquiari in argento di Santa Margherita, di San Flaviano e di Santa Felicita, risalenti al XV-XVI secolo; un quadro del pittore Sebastiano Conca che raffigura le nozze di Giacomo III d’Inghilterra con la principessa polacca Maria Clementina Sobieskaj, celebrate il 1 settembre 1719 presso il palazzo vescovile di Montefiascone; un parato in quarto ricamato in oro detto di papa Urbano V (1369); un parato in quarto di ermisino ricamato in oro anche dalla regina Sobieskaj che lo donò alla Cattedrale.

 
Church of Saint Margaret (Cathedral)

History
Towards the end of the fifteenth century, the clergy and people of Montefiascone felt the need to completely reconstruct the church which contains the relics of Saint Margaret. The church was unfit to receive the Bishop, according to Urbano V in 1369. The formal construction of the Cathedral of Montefiascone began at the end of ‘400, according to references attributed to Michele Sanmicheli (which is not very likely because the architect in question at the time was only a child) with the possible collaboration of Antonio da Sangallo the Younger. The heavy commitment of the works proceeded slowly and only in the early years of the 17th century it was possible to cover the building, reached the height of the tambour, with a roof that replaced the outer dome provided by Sanmicheli. The fire, in 1670 on Good Friday, destroyed the interior of the church and the roof, it was an opportunity to re-start the work and so the bishop Paluzzo Paluzzi Albertoni gave the task to the architect Carlo Fontana to create the dome in the project of the Sanmicheli, who liked Baroque and Borromini’s works. Fontana modified the original design and built a dome closer to the aesthetic needs of the time. The great dome, covered with lead and characterized by fluted ribs, was opened on December 16, 1674. The bell towers and the façade, seemingly simple, however were designed in 1840 by architect Paolo Gazola, commissioned by Cardinal Vincenzo Macchi to finish the important building. In 1890, at the will of Bishop Alessandro Spoglia, the painter Luigi Fontana painted the pictorial and sculpture of the Cathedral.

Description
The façade, designed by Gazola, fastened between two bell towers and topped with a balustrade, presents a solemn neo-classical portal composed by a triangular pediment supported by ionic columns, surmounted by the coat of arms of Cardinal Macchi. On the sides are two niches housing the statues of San Flaviano e Santa Margherita, patrons of Montefiascone.  The octagonal interior with radial chapels and surmounted by a monumental dome, looks grand and harmonious. The first chapel on the right is dedicated to Saint Martino. In a seventeenth century painting above the altar, attributed to the painter Bernardino Gagliardi, depicting S. Martino vescovo, S. Martino di Tours, an unidentified saint and  the Virgin surrounded by angels. On the sides of the tombstones of Valerio Tartarino, Bishop of Alatri, a native of Montefiascone, and Monsignor Girolamo Bentivoglio, bishop of the diocese from 1580 to 1601. The altar of the following chapel, originally dedicated to St. John the Baptist, then entitled to Saint Vincenzo in the eighteenth century, presents a painting of La Madonna con Bambino (Mary with Child) between Saint Elena empress, Saint Vincenzo Ferreri, and other saints. The third chapel holds an ancient wooden crucifix, which miraculously escaped the fire of 1670, it became an item of special devotion. The large chapel of the biggest altar, dedicated to the martyr Saint Margherita preserved in a niche supported by four columns, a marble statue of the patron saint. The oval paintings on the sides are painted by Pietro Gagliardi and depict Saint Flaviano and Saint Felicita, patrons of the city. At the top stands the figure of Christ the Redeemer, while the frescoes of the two lateral lunettes depict personifications of Faith and Charity. Other decorative paintings of biblical characters adorn the turn. All the frescoes of the chapel date back to 1890 and were done by the painter Luigi Fontana, commissioned by Bishop Alessandro Spoglia. Fontana also did paintings and sculptures of the tambour and dome.  One can see the first chapel dedicated to Mary of the Rosary on the left, then that of the Sacrament, embellished by a glazed terracotta window  of Robbia style, done by Benedetto Buglioni, depicting Mary enthroned between Saint Benedetto and Saint Bibiana. Five tile platforms reproduce scenes inspired by the birth of Jesus. On the sides of the terracotta are two frescoes depicting The apparition of Jesus to Saint Margherita Alacoque on the right. The last chapel, dedicated to Saint Giuseppe, holds a painting which depicts The Death of the Saint, painted by Mattia Alessandri.  The decorative painting and sculpture of the tambour consists of some scenes of the martyrdom of three patrons of the city and two historical events that occurred during the stay of Pope Urbano V in Montefiascone. On the sides of each fresco statues of the four Evangelists and of the Apostles are located in many niches, while the lower side of the arches of the four chapels of the Fathers of the Church busts are alternating the statues of the angels: Faith with the cross, Hope with the anchor, Charity with the torch, The Truth with the trumpet. Above the central arch are two angels holding up the coat of arms of Cardinal Ascanio Sforza, while on the entrance is the emblem of Clemente X, the pope who financed the construction of the dome, and the coat of arms of Pope Leo XIIII and Bishop Gentilucci. On the top of the base of each rib are statues of eight angels symbolizing The Virtues or Beatitudini introducing the decoration of the great dome.

The Treasure
Over the centuries, thanks to donations and wills, the Cathedral Chapter has accumulated an authentic treasure composed of paintings, sculptures and ornaments, including a marble statue of Saint Margherita of the thirteenth century, attributed to Arnolfo of Cambio; three silver busts of Saint Margherita, St. Flaviano and Saint Felicita dating back to the fifteenth and sixteenth centuries. A picture of the painter Sebastiano Conca depicts the marriage of Giacomo III of England with the Polish princess Maria Clementina Sobieskaj, celebrated on September 1, 1719 at the bishop’s palace of Montefiascone. Embroided silk robes in gold, stitched by the Queen Sobieskaj who then donated the robes to the Cathedral. 

ST. MARGHERITA CATHEDRAL
St. Margherita Cathedral is clearly visible from all parts of the Town, given its size. Its majestic dome is actually the third largest in Italy for its internal diameter after Saint Peter’s in Rome and Saint Mary’s in Florence. The history of this huge building dates back to the end of the XV century when the foundations were laid with an octagonal base. The first project of the church was developed by the architect Michele Sanmicheli, probably with the collaboration of Antonio da Sangallo il Giovane. In 1670 a violent fire destroyed the roof and the interior, but within a few years the structure was saved and restored. The interior is richly decorated with paintings of 1800 and contains a marble bust depicting St. Margherita attributed to Arnolfo di Cambio. The huge dome was designed by Carlo Fontana and the two bell towers were added in 1840 by the architect Paolo Gazola. In the lower church you can visit the “Cripta di Santa Lucia Filippini” which reveals the style of Bramante experiences. Besides the body of the Saint placed in the urn beneath the central altar, the cript contains the remains of Cardinal Marco Antonio Barbarigo, founder of the Montefiascone Seminary and the Bishop of the local diocese from 1687 to 1706. In the niches in the perimeter, a monumental Via Crucis has been recently placed consisting of 15 sculptures in terracotta, the work of the maestro Mario Vinci. In the side aisle below the choir stalls is the chapel of the baptismal font.

Tel.  393 1014272 - 391 3472761
ceramica@terraecolore.it