Terra e Colore laboratorio ceramico artigianale
Tel.
393 1014272 - 391 3472761
ceramica@terraecolore.it
vieni a visitarci in via santa lucia filippini 8 - clicca qui per aprire il percorso per arrivare da noi
CONCATTEDRALE DI S. MARGHERITA
Storia
Verso la fine del XV secolo il clero ed il popolo di
Montefiascone sentirono la necessità di ricostruire totalmente la chiesa
contenente le reliquie di Santa Marherita, ormai inadatta ad accogliere
degnamente la cattedra episcopale, voluta da Urbano V nel 1369. La solenne
costruzione del Duomo di Montefiascone venne iniziata ialla fine del '400,
secondo alcuni riferimenti bibliografici su progetto attribuito a Michele
Sanmicheli (cosa poco probabile perchè l'architetto in quetione all'epoca era
solo un bambino) con la probabile collaborazione di Antonio da Sangallo il
Giovane. Il gravoso impegno della fabbrica procedette a rilento e soltanto nei
primi anni del Seicento fu possibile coprire la costruzione, giunta all’altezza
del tamburo, con un tetto che sostituì la cupola esterna prevista dal
Sanmicheli. L’incendio che, nella notte del venerdì Santo del 1670, distrusse
l’interno della chiesa ed il tetto fu l’occasione per ricominciare i lavori e
così il vescovo Paluzzo Paluzzi Albertoni dette l’incarico all’architetto Carlo
Fontana di realizzare la cupola prevista dal progetto del Sanmicheli, il quale,
sensibile alle conquiste del barocco e attento alle esperienze del Borromini,
modificò il disegno originale e realizzò una cupola più vicina alle esigenze
estetiche del proprio tempo. La grande cupola, ricoperta di piombo e
caratterizzata dai costoloni scanalati, venne inaugurata il 16 dicembre 1674. Le
torri campanarie e la facciata, ostentatamente semplice, furono invece disegnate
nel 1840 dall’architetto piacentino Paolo Gazola, incaricato dal cardinal
Vincenzo Macchi di terminare l’importante edificio. Nel 1890, per volontà del
vescovo Alessandro Spoglia, vennero realizzate dal pittore Luigi Fontana le
decorazioni pittoriche e scultoree del Duomo.
Descrizione
La facciata concepita dal Gazola, serrata tra due
campanili e sormontata da una balaustra, presenta un solenne portale neoclassico
composto da un frontone triangolare sorretto da colonne ioniche, sormontato
dallo stemma del cardinal Macchi. Ai lati due nicchie laterali ospitano le
statue di San
Flaviano e Santa
Margherita,
patroni di Montefiascone.
L’interno a pianta ottagonale con cappelle radiali e sormontato da una
monumentale cupola, si presenta grandioso e armonioso. La prima cappella a
destra è dedicata a S. Martino. Nel dipinto Seicentesco sovrastante l’altare,
attribuito al pittore Bernardino Gagliardi, sono raffigurati S.
Martino vescovo, S. Martino di Tours, una santa non identificata e la Vergine
circondata da angeli.
Ai lati le lastre tombali di Valerio Tartarino, vescovo di Alatri, originario di
Montefiascone, e di monsignor Girolamo Bentivoglio, vescovo della diocesi dal
1580 al 1601. L’altare della cappella successiva, originariamente dedicato a S.
Giovanni Battista, poi intitolato a S. Vincenzo nel XVIII secolo, presenta un
dipinto che raffigura La Madonna
con Bambino tra
S. Elena imperatrice, S. Vincenzo Ferreri e altri santi. La
terza cappella custodisce invece un antico Crocifisso ligneo,
che, scampato miracolosamente all’incendio del 1670, divenne oggetto di
particolare devozione. La grande cappella dell’altare maggiore, dedicata alla
martire santa Margherita, custodisce, in una nicchia sorretta da quattro
colonne, una statua marmorea della patrona. Le tele ovali ai lati sono opera del
pittore Pietro Gagliardi e raffigurano S.
Flaviano e S.
Felicita,
compatroni della città. Nella parte alta campeggia la figura di Cristo
Redentore,
mentre gli affreschi delle due lunette laterali del coro raffigurano le
personificazioni della Fede e
della Carità.
Altre decorazioni pittoriche di carattere biblico ornano invece la volta. Tutti
gli affreschi della cappella risalgono al 1890 e vennero realizzati, su
commissione del vescovo Alessandro Spoglia, dal pittore Luigi Fontana, autore
anche della decorazione pittorica e scultorea del tamburo e della
cupola. Proseguendo in senso antiorario si scorge dapprima la cappella dedicata
alla Madonna del Rosario, poi quella del Sacramento, impreziosita da una
terracotta invetriata di scuola robbiana, opera di Benedetto Buglioni,
raffigurante La
Madonna in trono tra S. Benedetto e santa Bibiana.
In predella cinque formelle riproducono scene ispirate alla nascita di Gesù. Ai
lati della terracotta compaiono due affreschi raffiguranti L’apparizione
di Gesù a Santa Margherita Alacoque sulla
destra e La
visione dell’angelo della Rivelazione a S. Margherita Alacoque a
sinistra. L’ultima cappella, dedicata a S. Giuseppe, custodisce invece una tela
raffigurante La
morte del Santo,
opera del pittore Mattia Alessandri. La decorazione pittorica e scultorea del
tamburo consiste in alcune scene del martirio dei tre patroni della città e due
avvenimenti storici accaduti durante il soggiorno di papa Urbano V a
Montefiascone. Ai lati di ciascun affresco le statue dei quattro Evangelisti e
degli Apostoli sono
collocate in altrettante nicchie, mentre in basso al lato delle arcate delle
quattro cappelle i busti dei Padri
della Chiesa si
alternano con statue di angeli: La
Fede con
la croce, La
Speranza con
l’ancora, La
Carità con
la fiaccola, La
Verità con
la tromba. Al di sopra dell’arcata centrale due angeli sorreggono lo stemma
gentilizio del cardinale Giulio Ascanio Sforza, mentre su quella d’ingresso è
collocato lo stemma di Clemente X, il papa che finanziò la costruzione della
cupola, nonché gli stemmi di Leone XIII e del vescovo Gentilucci. In alto alla
base di ciascun costolone le statue di otto angeli simboleggianti Le
Virtù o Beatitudini introducono
la decorazione della grande cupola.
Il tesoro
Nel corso dei secoli, grazie alle donazioni ed ai
testamenti, il Capitolo della Cattedrale ha accumulato un autentico tesoro
composto da quadri, sculture e arredi sacri, tra cui una statua marmorea di
Santa Margherita del XIII sec., attribuita ad Arnolfo di Cambio; tre busti
reliquiari in argento di Santa Margherita, di San Flaviano e di Santa Felicita,
risalenti al XV-XVI secolo; un quadro del pittore Sebastiano Conca che raffigura
le nozze di Giacomo III d’Inghilterra con la principessa polacca Maria
Clementina Sobieskaj, celebrate il 1 settembre 1719 presso il palazzo vescovile
di Montefiascone; un parato in quarto ricamato in oro detto di papa Urbano V
(1369); un parato in quarto di ermisino ricamato in oro anche dalla
regina Sobieskaj che lo donò alla Cattedrale.
Church of Saint Margaret
(Cathedral)
History
Towards the end of the fifteenth century, the clergy
and people of Montefiascone felt the need to completely reconstruct the church
which contains the relics of Saint Margaret. The church was unfit to receive the
Bishop, according to Urbano V in 1369. The formal construction of the Cathedral
of Montefiascone began at the end of ‘400, according to references attributed to
Michele Sanmicheli (which is not very likely because the architect in question
at the time was only a child) with the possible collaboration of Antonio da
Sangallo the Younger. The heavy commitment of the works proceeded slowly and
only in the early years of the 17th century it was possible to cover the
building, reached the height of the tambour, with a roof that replaced the outer
dome provided by Sanmicheli. The fire, in 1670 on Good Friday, destroyed the
interior of the church and the roof, it was an opportunity to re-start the work
and so the bishop Paluzzo Paluzzi Albertoni gave the task to the architect Carlo
Fontana to create the dome in the project of the Sanmicheli, who liked Baroque
and Borromini’s works. Fontana modified the original design and built a dome
closer to the aesthetic needs of the time. The great dome, covered with lead and
characterized by fluted ribs, was opened on December 16, 1674. The bell towers
and the façade, seemingly simple, however were designed in 1840 by architect
Paolo Gazola, commissioned by Cardinal Vincenzo Macchi to finish the important
building. In 1890, at the will of Bishop Alessandro Spoglia, the painter Luigi
Fontana painted the pictorial and sculpture of the Cathedral.
Description
The façade, designed by Gazola, fastened between two
bell towers and topped with a balustrade, presents a solemn neo-classical portal
composed by a triangular pediment supported by ionic columns, surmounted by the
coat of arms of Cardinal Macchi. On the sides are two niches housing the statues
of San Flaviano e Santa Margherita, patrons of Montefiascone. The octagonal
interior with radial chapels and surmounted by a monumental dome, looks grand
and harmonious. The first chapel on the right is dedicated to Saint Martino. In
a seventeenth century painting above the altar, attributed to the painter
Bernardino Gagliardi, depicting S. Martino vescovo, S. Martino di Tours, an
unidentified saint and the Virgin surrounded by angels. On the sides of
the tombstones of Valerio Tartarino, Bishop of Alatri, a native of
Montefiascone, and Monsignor Girolamo Bentivoglio, bishop of the diocese from
1580 to 1601. The altar of the following chapel, originally dedicated to St.
John the Baptist, then entitled to Saint Vincenzo in the eighteenth century,
presents a painting of La Madonna con Bambino (Mary with Child) between Saint
Elena empress, Saint Vincenzo Ferreri, and other saints. The third chapel holds
an ancient wooden crucifix, which miraculously escaped the fire of 1670, it
became an item of special devotion. The large chapel of the biggest altar,
dedicated to the martyr Saint Margherita preserved in a niche supported by four
columns, a marble statue of the patron saint. The oval paintings on the sides
are painted by Pietro Gagliardi and depict Saint Flaviano and Saint Felicita,
patrons of the city. At the top stands the figure of Christ the Redeemer, while
the frescoes of the two lateral lunettes depict personifications of Faith and
Charity. Other decorative paintings of biblical characters adorn the turn. All
the frescoes of the chapel date back to 1890 and were done by the painter Luigi
Fontana, commissioned by Bishop Alessandro Spoglia. Fontana also did paintings
and sculptures of the tambour and dome. One can see the first chapel dedicated
to Mary of the Rosary on the left, then that of the Sacrament, embellished by a
glazed terracotta window of Robbia style, done by Benedetto Buglioni,
depicting Mary enthroned between Saint Benedetto and Saint Bibiana. Five tile
platforms reproduce scenes inspired by the birth of Jesus. On the sides of the
terracotta are two frescoes depicting The apparition of Jesus to Saint
Margherita Alacoque on the right. The last chapel, dedicated to Saint Giuseppe,
holds a painting which depicts The Death of the Saint, painted by Mattia
Alessandri. The decorative painting and sculpture of the tambour consists of
some scenes of the martyrdom of three patrons of the city and two historical
events that occurred during the stay of Pope Urbano V in Montefiascone. On the
sides of each fresco statues of the four Evangelists and of the Apostles are
located in many niches, while the lower side of the arches of the four chapels
of the Fathers of the Church busts are alternating the statues of the angels:
Faith with the cross, Hope with the anchor, Charity with the torch, The Truth
with the trumpet. Above the central arch are two angels holding up the coat of
arms of Cardinal Ascanio Sforza, while on the entrance is the emblem of Clemente
X, the pope who financed the construction of the dome, and the coat of arms of
Pope Leo XIIII and Bishop Gentilucci. On the top of the base of each rib are
statues of eight angels symbolizing The Virtues or Beatitudini introducing the
decoration of the great dome.
The Treasure
Over the centuries, thanks to donations and wills,
the Cathedral Chapter has accumulated an authentic treasure composed of
paintings, sculptures and ornaments, including a marble statue of Saint
Margherita of the thirteenth century, attributed to Arnolfo of Cambio; three
silver busts of Saint Margherita, St. Flaviano and Saint Felicita dating back to
the fifteenth and sixteenth centuries. A picture of the painter Sebastiano Conca
depicts the marriage of Giacomo III of England with the Polish princess Maria
Clementina Sobieskaj, celebrated on September 1, 1719 at the bishop’s palace of
Montefiascone. Embroided silk robes in gold, stitched by the Queen Sobieskaj who
then donated the robes to the Cathedral.
ST. MARGHERITA CATHEDRAL
St. Margherita Cathedral is clearly visible from all
parts of the Town, given its size. Its majestic dome is actually the third
largest in Italy for its internal diameter after Saint Peter’s in Rome and Saint
Mary’s in Florence. The history of this huge building dates back to the end of
the XV century when the foundations were laid with an octagonal base. The first
project of the church was developed by the architect Michele Sanmicheli,
probably with the collaboration of Antonio da Sangallo il Giovane. In 1670 a
violent fire destroyed the roof and the interior, but within a few years the
structure was saved and restored. The interior is richly decorated with
paintings of 1800 and contains a marble bust depicting St. Margherita attributed
to Arnolfo di Cambio. The huge dome was designed by Carlo Fontana and the two
bell towers were added in 1840 by the architect Paolo Gazola. In the lower
church you can visit the “Cripta di Santa Lucia Filippini” which reveals the
style of Bramante experiences. Besides the body of the Saint placed in the urn
beneath the central altar, the cript contains the remains of Cardinal Marco
Antonio Barbarigo, founder of the Montefiascone Seminary and the Bishop of the
local diocese from 1687 to 1706. In the niches in the perimeter, a monumental
Via Crucis has been recently placed consisting of 15 sculptures in terracotta,
the work of the maestro Mario Vinci. In the side aisle below the choir stalls is
the chapel of the baptismal font.
Tel.
393 1014272 - 391 3472761
ceramica@terraecolore.it